Myter kan begrænse os…


3 myter, som kan spænde ben for, at blive den bedste rytter du kan…

 

Myter spænder nemt ben for vores selvværd (også) som ryttere.

Ønsker du at få mere selvtillid og blive den bedste rytter du kan, er der flere overbevisninger at justere på.

Lad os begynde med at aflive tre af de mest almindelige myter om den stærke og selvsikre rytter, der uden problemer mestrer ridning og selvsikkerheden i alle situationer.

Vil du være med i Facbookgruppen

 

 Myte 1: Den dygtige rytter er et naturtalent

En vissen kliché, som vi sammen kan mane i jorden lige NU!

Jo, nogle mennesker er begunstiget af at have nemmere ved at lære nye ting.

Men i langt de fleste tilfælde er talentet en mindre del af pakken. Sådan er det indenfor alt sport og sådan er det, også når vi taler om ridning.

Succes opnås ved træning. Man siger, at 10% er talent, resten er hårdt arbejde (teknisk, fysisk & mentalt). Hvilket jo er fantastisk opmuntrende, for det betyder at uanset dit udgangspunkt, har du strålende mulighed for at komme derhen med din ridning hvor du ønsker at være, hvis du er aktiv og vedholdende.

 
Myte 2: Den dygtige rytter kan nøjes med at træne minimalt

 

Tværtimod!

Det er lige præcis rigelige mængder træning og mental forberedelse, der gør, at din præstation sidder lige i skabet når det virkelig gælder eller, at du oplever de små men vigtige sejre på din rejse mod målet. Uanset at man befinder sig på højeste niveau, skal der stadig trænes og rides. Hver dag. Mange timer.

Når vi ser topryttere ride virker det legende let, men vi ved jo godt, at der ligger tusindvis af træningstimer bag. 


Nu kan det godt være, at din personlige ”top præstation” handler om noget andet end Internationale World Cup stævner, f.eks., at kunne ride en tur i skoven alene eller med andre, at starte små klubstævner, at føle sig sikker på hesteryg, at køre med trailer eller noget helt fjerde – det er kun dig selv, som afgør hvad du vil med din ridning og det er helt suverænt DIG, som sætter succeskriteriet.

 

I Rytterfokus Facebookgruppe hjælper vi hinanden du finder gruppen her

 

Uanset hvad dit mål er, så kommer resultaterne ikke af sig selv!

Når du har besluttet dig for hvad du gerne vil opnå med din hest og ridningen og har opsat dine egne succeskriterier, skal der arbejdes aktivt for sagen.

Der findes inspiration i rigelige mængder på internettet i fagbøger og hestemagasiner, blogs og ikke mindst ved diverse hestesports arrangementer, kurser osv.

Og jeg har stor respekt for, at du søger viden og lader dig inspirere for at lære at ride bedre, få større selvtillid og udvikle både dig og din hest.

Inspiration og ny faglig viden er bare ikke nok, hvis ikke du også afprøver det du lærer.

Vil du kunne levere det bedste resultat for dig, er sandheden, at du er nødt til at investere tid, kræfter og vedholdenhed på at ride og træne, hvis du vil rykke dig i den rigtige retning.

Det nytter desværre ikke ”kun” at læse artikler, se videoer, tale om det, drømme og købe tonsvis af udstyr…;-) Der skal RIDES…!!!  (gerne med alt det fine udstyr forstås… :-))

Et godt råd er, at betragte ridningen og dit mindset som muskler, du specifikt skal træne og forfine. Kompetencer du aktivt beslutter dig for at blive bedre til.

Ligesom hvis vi ønsker at tabe os (… ikke at jeg kender personligt til det… tsk tsk 😉 ) – men så længe vi blot nøjes med at læse slankebøger, sundhedsblogs og se træningsvideoer mens vi forsætter med at proppe i hovedet, ja så kræver det ikke megen indsigt for at kunne gennemskue at der skal ske noget andet for at det skal virke.

   

Første skridt er, at ændre din tankegang fra: At det ville være rart at kunne –  Til: Det VIL jeg kunne.

 

Myte 3: Den erfarne rytter er ikke nervøs

 

JO! – selv de dygtigste og mest erfarne rytter kan være nervøse før en (for dem) vigtig præstation.

Mange lærer at håndtere nervøsiteten og kan udnytte den positivt, de surfer på adrenalinen, så deres ridning får et ekstra kick, det hele flyder og alting fungerer helt perfekt. Den der fede følelse når man er i ”flow” og et med sin hest og kan lukke alt andet ude.

Man kan opleve nervøsiteten som både ven og fjende.

Ven fordi adrenalinen giver det sidste løft mod en rigtig god præstation, samt glæde og positive forventninger. Fjende fordi nervøsiteten af og til overtager og styrer ens krop og tanker.

Præcis derfor arbejder mange i sportens verden med både meditative øvelser og vejrtrækningsøvelser.

Du kan gøre det samme. Begynd let og enkelt med vejrtrækningsøvelser og træn dit fokus. Det har jeg skrevet om i et andet blog indlæg her, hvis du skulle få lyst til at læse mere.

Lad positiv tænkning indgå i din hverdag. Fokuser på de gode oplevelser. Luk øjnene og tænk de gange igennem, hvor du har haft en god oplevelse og det hele bare sad lige i ”skabet” som du ønsker dig.

Mærk efter hvordan det var og læg mærke til din tilstand. Kommer du til at smile under de positive tanker? Hold fast i den følelse.

Accepter at du er nervøs. Sig til dig selv, at det er okay at være nervøs i den givne situation. Sig også til dig selv, at du er velforberedt, og du vil gøre dit bedste i forhold til de mål, du har sat dig

Husk, at det er vigtigt, at målene er opnåelige og mulige på det tekniske og mentale niveau du og din hest er lige nu, så kan man altid udvikle, udvide og sætte nye mål når I er klar til det – men tag ét lille skridt af gangen, så bevæger du dig støt og roligt mod succes.

Denne strategi kan naturligvis også bruges i andre områder af dit liv og gælder ikke kun i ridning og samværet med hestene.  

Jeg håber du har fået lyst til at forfølge dine mål og træne vedholdende og aktivt for at komme dem nærmere – jeg lover dig, at dit liv bliver både rigere,  mere spændende, tilfredsstillende og interessant 🙂

 

Jeg hepper på dig  – God fornøjelse 🙂

 

Tilmeld dig nyhedsbrevet - og få tips, tricks og gode tilbud
30. januar 2017