Husker du at trække vejret når du rider?

 

Det er ikke usædvanligt at man i korte perioder kommer til at holde vejret når man rider, men korrekt vejrtrækning er vigtig når man skal præstere og det er nemt ubevidst at holde vejret og dermed komme til at spænde i kroppen.


Hvis du jævnligt laver vejrtrækningsøvelser, så har det to helt store fordele.

For det første aktiverer vejrtrækningsøvelser det parasympatiske nervesystem. Det er dét, der er i brug, når vi føler os afslappede. Det betyder, at hvis du jævnligt træner den måde, du trækker vejret på, så kan du ved hjælp af din vejrtrækning berolige dit nervesystem.

Den anden store fordel ved at træne din vejrtrækning er, at når du trækker vejret dybt ned i lungerne, så vil det give dig mere ilt til hele din krop. Det gør, at dine muskler vil blive mere afslappede og din puls og dit blodtryk vil falde.

Du giver altså din krop et signal om, at den godt kan slappe af, hvilket vil dæmpe stresshormonerne i kroppen.

 Når vejrtrækningen er uregelmæssig, er sindet uroligt. 

Når vejrtrækningen er stille, er sindet også stille.

Kroppen bliver afspændt så du kan ride mere afslappet og rytmisk.

european grand prix GIF 

Du skal trække vejret ind og ud gennem næsen, idet der sker en større iltning af blodet på den måde, end hvis du trækker vejret gennem munden.

Det er den samme teknik, som man bl.a. bruger indenfor yoga.

Mærk så hvordan du, hver gang du ånder ud, giver slip på de spændinger, du har i kroppen. Træk vejret så langsomt som muligt og koncentrer dig om at trække luften helt ned i maven. Nyd den følelse af ro og afslapning, der kommer, når du bare koncentrerer dig om de dybe vejrtrækninger.

Vejrtræknings øvelse:

Denne meget nemme teknik, bliver brugt af de amerikanske elitesoldater til at berolige sindet i pressede situationer. Den kaldes 4×4 teknikken og kræver egentlig bare, at du kan tælle til 4:

  • Ånd langsomt ind, mens du tæller til 4
  • Hold vejret, mens du tæller til 4
  • Ånd ud, mens du tæller til 4
  • Hold vejret, mens du tæller til 4

 

Så bliver det ikke meget mere enkelt 

Du kan gentage øvelsen så mange gange, du har lyst til (eller behov for) og prøv at få det til at foregå glidende, så du ikke sidder og krampagtigt prøver at holde vejret i pauserne mellem ind- og udånding.

Hvis du synes, det er ubehageligt at holde vejret så længe, så kan du evt. nøjes med at holde vejret i mens du tæller til 2, sådan at øvelsen kommer til at hedde 4-2-4-2. Så kan du altid sætte det op igen, når du har fået mere øvelse.

Du kan også nynne, fløjte eller synge en sang når du mærker du begynder at spænde i kroppen f.eks. hvis du træner en svær eller ny øvelse eller bliver usikker.

Hold en lille pause og tag 2-3 dybe og rolige vejrtrækninger som beskrevet, så du opnår ro og overblik og kan efterfølgende kan ride videre med fornyet energi og en mere afslappet og afspændt krop og det samme vil gælde for din hest. Jeres samarbejde vil blive forbedret og meget mere positivt.

 Bliver du svimmel undervejs?

En sidste ting, som jeg lige vil nævne er, at nogle mennesker vil føle det ubehageligt, at lave disse øvelser.

Derfor vil mit råd være, at hvis du undervejs begynder at opleve svimmelhed eller føler, du er ved at hyperventilere, så hold en pause fra øvelserne - du skal ikke gentage øvelsen mere end 2-3 gange i træk.

 

God fornøjelse med vejrtrækningen…  

breathe slow down GIF by True and the Rainbow Kingdom

Kh Pia/Rytterfokus

11. november 2016