10 mentale top strategier til ryttere

 

De 10 bedste mentale strategier, som du kan bruge i din ridning til at slippe nervøsiteten og opbygge selvtillid og få mere ud af din træning. Uanset hvad du vil opnå med din hest og din ridning, er der et grundlæggende koncept, du bliver nødt til at acceptere i al sin kompleksitet:

Du skal træne dit sind med lige så stor omhu som du træner din krop.

Der er en bred vifte af mentale strategier til hvordan du ændrer dit mindset (dine tanker & følelser) til at arbejde for dig i stedet for imod dig.

 

Mentaltræning, ankring, udryddelse af begrænsende overbevisninger, reframing, perceptuelpositionering (måden vi hver især opfatter en ting eller situation) og mange flere … Der findes mange forskellige teknikker og muligheder og de forskellige ryttere foretrækker ofte at bruge deres egen kombination af teknikker, som fungerer godt for dem.

De følgende ti mentale strategier er nogle af de bedste selvtillids boostere for ryttere.

 

1. Start med at acceptere dig selv præcis som du er.

Du er god nok præcis som du er nu. Det betyder ikke, at der ikke er plads til forbedringer, bare at du er helt acceptabel uanset hvilken fysiske og mentale tilstand du er i lige nu.

Og mens vi er ved det, så gør det samme med din hest, accepter også den – ligesom den er nu.

Der er ingen – hverken mennesker eller dyr, som er mere ”rigtige” end andre, vi er alle unikke og der er INGEN andre som dig, derfor er du præcis som du skal være og det samme gælder for din hest.

2. Mentaltræning

Sportsudøvere inden for alle sportsgrene bruger mentaltræning til at forberede sig og optimere formen op til konkurrencer eller stævner.

Visualisering og finjustering af hvert trin i præstationerne givere markant forbedringer i resultaterne. Det handler om at flytte dig fra det sted hvor du er, og til det sted hvor du gerne vil hen. Dem som påstår, at de altid tror 100 % på sig selv uanset hvad de kaster sig ud i, LYVER.

Alle kan (og bør) optimere deres mentale styrke. For vi er i konstant forandring. Så der vil altid være elementer i din mentalitet som kan reguleres og dermed styrkes.

3. Installer ankre

Et anker er et stimulus, der skaber en bestemt sindstilstand. Hvis du rør eller gør en bestemt ting. f.eks. ”samler” eller sætter tommelfinger og pegefinger mod hinanden, mens du holder tøjlerne, kan det være et anker, der får dig til at føle dig mere sikker i sadlen.

Det kan også være andre ting du gør eller musik du hører, som sætter dig i en bestemt tilstand, som får dig til at slappe mere af og få større overblik. Et ”anker” (NLP- teknik) er når du forbinder en bestemt ting med en bestemt følelse – f.eks. når vi hører noget musik eller møder en duft, som med det samme frembringer minder, som er knyttet til præcis den det.

Vi kan lære at sætte vores egne positive ankre, som vi selv kan udløse når vi har brug for det f.eks. ro og selvtillid.

4. Dagbog

At føre træningsdagbog kan være en virkelig øjenåbner.

Når du føler det som om din træning ikke rigtig rykker, kan du se tilbage på tidligere præstationer og minde dig selv om hvor du var og hvor langt du er kommet og husk, at vi faktisk ofte føler os allermest modløse lige før vores største gennembrud – så giv aldrig op.

5. Hypnose

Hypnose er et kraftfuldt værktøj, fordi man skyder genvej til det ubevidste (kaldes også underbevidstheden) og hurtigt kan få ændret uhensigtsmæssige tankemønstre og blokeringer til noget mere livsbekræftende.

Med hypnose kan du forandre din angst for præstation, til glæde ved samarbejde med din hest. Efter hypnose ser du anderledes på dig selv og dine muligheder og får ny energi og indre styrke til at klare kommende udfordringer.

6. Husk taknemmelighed

Vær taknemmelig for alt hvad du og din hest har opnået hidtil, uanset hvor lille og ubetydelig et mål det virker til at være, det er de mange små skridt på vejen, som skaber de store.

Hav en taknemmelig holdning til de muligheder du har og de gode ting du oplever, både i dit liv og med din hest.

Giv dig selv lov til at være glad og vær et godt og inspirerende eksempel for andre. Del din glæde og hjælp andre til at finde glæden i deres (heste) liv.

7. Sæt mål

Dit selvværd, bevidsthed, evne til at kommunikere med heste og mennesker, energi og lykke kan alle forstærkes ved at sætte mål.

Denne form for selvtillids opbygning tager selvfølgelig tid, men den følelse af stolthed over din præstation, når du når dit mål, er en øjeblikkelig og kæmpe stor selvtillids booster.

Så sæt gerne ambitiøse mål – sigt mod månen, selv hvis du ikke skulle nå det, vil du stadig lande blandt stjernerne 🙂 

 

8. Reframing

Ved reframing vælger du, hvad en begivenhed vil betyde for dig og hvordan du skal reagere på det følelsesmæssigt. Efter f.eks. en dressur eller spring klasse kan du vælge at fokusere på det som gik godt, i stedet for hver lille ting, der måske ikke sad lige i skabet.

Normalt er vi rigtig gode til at maksimere vores fejl, selvom de er ubetydelige. Ofte er vi blinde og døve over for vores egne succeser, hvilket flytter vores tankegang til at være begrænsende og negativ i stedet for løsningsorienteret og positiv.

9. Slip af med de begrænsende overbevisninger

De fleste af os har meget fastlåste ideer om hvem vi er, hvad vi kan eller ikke kan gøre, hvad der er rigtigt eller forkert i forhold til vores heste og ridning, om instruktører, smede og dyrlæger osv..

Meget få af os er villige til at tilpasse vores overbevisninger og tro, selv når vi bliver præsenteret for overvældende beviser for det modsatte faktisk er tilfældet.

I stedet for at ændre vores overbevisning bliver vi endnu mere forankrede i vores komfortzone og beslutter i stedet for, at finde nogen eller noget andet at bebrejde for eksempel vores hest, eller vejret, en anden rytter, stævne arrangøren, træneren, vores instruktør osv. osv.

Vi kan opnå rigtigt meget ved at øve os i at fokusere på muligheder frem for begrænsninger og være åbne over for nye og anderledes måder at gøre tingene på.

Hvis vi gør som vi altid har gjort, vil vi få de resultater som vi altid har fået og dermed ikke rykke os ud af stedet men blot sidde fast i ”hamster hjulet”… måske i årevis eller for evigt, indtil vi til sidst helt giver op fordi vi mister troen på at tingene er mulige for os.

10. Find din egen læringsstil.

Vi har alle forskellige måder at lære på, nogle får mest ud af at lytte, andre at se eller læse og nogle helt tredje at gøre tingene fysisk eller en kombination af forskellige læringsstile.

Din mentale egnethed afgør, hvor effektivt du lærer; hvor nemt du kan huske nye oplysninger og mestre nye færdigheder. Hvor effektivt du kan bruge din hjerne til at nå de mål, du søger efter, er underlagt dit niveau af ”mental fitness”.

Din hjerne skal trænes lige som din krop og din hest, for at kunne præstere og tilegne sig og bruge ny viden og dermed blive bedre og bedre så du opnår udnyttelse af dit fulde potentiale og alle de muligheder du har.

Vores hjerner er indrettet til at hjælpe os med præcis det vi beder den om. Du kender det sikkert udmærket, hvis f.eks. du i en periode kigger på ny hest, bil, cykel eller sofa – så ser du annoncer og artikler alle vegne på netop den ting ( …og nej det er ikke kun pga. cookies og Google som husker dine søge kriterier  🙂 )

Så hvorfor ikke sætte hjernen i gang med at finde de bedste løsninger for dig i din aktuelle situation og du vil opdage at du får de informationer du skal bruge for at tage den bedste beslutning.

 

Nå dine mål og drømme

– træn mentalt på lige fod med din fysiske træning!

 

 

Rigtig god fornøjelse 🙂

Boost Rideglæden - med mentaltræning Online kursus for ryttere
22. september 2017