Kan du også ind imellem mærken usikkerheden og angsten når du skal ride?

 

Selvfølgelig kan du det, det kan de fleste …

Angst og frygt blandt ryttere er nok et af de mest oversete fænomener inden for ridesporten.

Angst og frygt er hæmmende, ubehagelige følelser og det kan være svært at komme ud af ved egen hjælp, når den først har fået tag i en og kan opleves på mange måder.

Nogle ryttere føler sig bange, nervøse eller ængstelige i bestemte situationer, andre forstiller sig alle de dårlige ting, som kan ske for dem og nogle oplever det ved de tanker de har inde i hovedet.

Når vi indimellem oplever angst – må vi jo nok alle indrømme, at det til tider holder os tilbage eller stopper os fra at gøre de ting, vi ønsker at gøre eller står i vejen for, at vi kan få opfyldt de mål og drømme, vi havde håbet at opnå.

 

Det er ikke kun dårligt…

For mange år siden, da vores forfædre levede i naturen, var frygt faktisk en positiv ressource og nødvendigt for at kunne overleve. Frygten advarede mod farer som kunne skade dem og holdt dem i sikker afstand fra bjørne, løver og andre farlige dyr.

Så frygten er langt fra kun en dårlig ting, heller ikke i nutiden. Frygten beskytter os stadig mod farer, som i mange tilfælde faktisk kan være ganske nyttig for os, som har med heste at gøre.

F.eks. at vi tænker os om inden vi går bag ved heste som fodres i en flok, hvor vi nemt risikere at blive sparket, den hjælper os også med at beslutte hvor højt det vil være fornuftigt for os at springe i forhold til vores erfaring eller hvor og hurtigt vi skal ride i terrænet, så vi ikke overvurdere os selv og risikere at der sker en ulykke med os selv eller vores hest.

 

 

Det er naturligt at føle angst og usikkerhed og uden det ville livet være ”kedeligt” – hvis du ikke kunne føle frygt eller usikkerhed, vil du heller ikke kunne føle den glæde og sejr det er, når du overvinder din angst, får flyttet dine grænser og udvikler dig.

Men vi skal selvfølgelig være opmærksomme på, at vi ikke fremmer et usundt angst niveau i vores daglig dag, så vi pludselig bliver bange for og over bekymrer os om alting.

Det er nemt (og helt almindelig) som rytter at have et forholdsvis højt angst niveau pga. de erfaringer vi har haft tidligere og de historier vi hører om eller kender til, hvor andre ryttere f.eks. er faldet af eller på anden måde er kommet til skade.

 

Vi påvirker vores hest…

Og vores angst påvirker ikke kun os selv som ryttere, men også vores heste og på hvordan de opfører og klarer sig.

Vores heste er ekstremt følsomme og bliver let påvirket af rytterens sindsstemning uanset om vi trækker, rider eller når vi bare er sammen med dem. Det er vores opgave som ryttere og trænere, at vi gør det nemt for vores heste, at gøre det rigtige.

Hvis vi møder hesten med nervøsitet og frygt, vil vi ikke være i stand til at lede og støtte og hvordan kan vi så forvente at de opfører sig roligt og lytter til os, hvis de signaler vi udsender er fulde af usikkerhed, angst og tøven?

Derfor er det så vigtigt at vi lærer at styre vores angst, usikkerhed og nervøsitet, både i den daglige ridning og omgang med hestene og selvfølgelig hvis vi ønsker at ride stævner.

 


 

Koncentration og fokus…

Der er flere forskellige teknikker og øvelser man kan bruge, som kan lære os at kontrollere og overvinde vores angst.

 

Her skal blot nævnes et par stykker, som du selv kan gå i gang med at træne og få glæde af her og nu.

 

1. Lær at koncentrere dig og kun at fokusere på det, som er vigtigt lige NU. Kort fortalt handler det om at lære at trække vejret korrekt, så du kan føle dig rolig og afslappet, fokusere på det som er vigtigt lige nu og når du mærker at du er ved at miste koncentrationen, kan bringe fokus tilbage med det samme.

Prøv det næste gang du rider, hvis du er kommet lidt ud af din komfortzone og føler dig usikker. Du kan læse mere om vejrtrækning i blog indlægget ”Huske at trække vejret!” her. Du vil opdage, at det ofte er nok til du kan slappe af, så du er i stand til at give din hest tryghed og du vil kunne mærke at den bliver roligere og slapper mere af i samværet med dig!

 

2. I nogle situationer kan det også være en god idé at føle usikkerheden og gøre det alligevel. Selvfølgelig skal vi ikke tvinge os selv til at gøre ting vi ikke tør, men hvis vi tager små baby steps i den retning vi gerne vil, rykker vi os stille og roligt uden at overskride vores egne grænser.

Hvis man (planlagt) presser sig selv bare en lille smule, finder man ofte modet til at gøre det man er nervøs eller usikker overfor og rykker sig derved i den rigtige retning lidt efter lidt.

Vi på den måde udvider vores komfortzone.

Prøv fx. at tænke tilbage på hvor langt du faktisk er kommet og hvor du var i starten da du begyndte at ride – de resultater du har opnået, det du kan, alt hvad du har oplevet er også kommet fordi du har overvundet dig selv, trænet, fundet modet og udvidet din komfortzone “step by step” enten alene sammen med din hest eller med hjælp fra en underviser eller god veninde.

 

 

Og husk at fejre dine succeser, det giver dig energi, selvtillid og mod til at forsætte.

 

 

14. november 2017