Kan du også ind imellem mærken frygten når du skal ride?

 

 

Frygt kan opleves på mange måder. Nogle mennesker føler sig bange, nervøse eller ængstelige i visse situationer, andre forstiller sig alle de dårlige ting, som kan ske for dem og nogle oplever det ved de tanker de har inde i hovedet eller at de fortæller andre omkring dem.

Når vi indimellem oplever frygt – må vi jo nok alle indrømme, at det til tider holder os tilbage eller stopper os fra at gøre de ting, vi ønsker at gøre eller står i vejen for, at vi kan få opfyldt de mål og drømme, vi havde håbet at opnå.

 

Frygt er ikke dårligt…

For mange år siden, da vores forfædre levede i naturen, var frygt faktisk en positiv ressource og nødvendigt for at kunne overleve. Frygten advarede mod farer som kunne skade dem og holdt dem i sikker afstand fra bjørne, løver og andre farlige dyr.

Så frygten er langt fra kun en dårlig ting, heller ikke i nutiden. Frygten beskytter os stadig mod farer, som i mange tilfælde faktisk kan være ganske nyttig for os, som har med heste at gøre.

F.eks. at vi tænker os om inden vi går bag ved heste som fodres i en flok, hvor vi nemt risikere at blive sparket, den hjælper os også med at beslutte hvor højt det vil være fornuftigt for os at springe i forhold til vores erfaring eller hvor og hurtigt vi skal ride i terrænet, så vi ikke overvurdere os selv og risikere at der sker en ulykke med os selv eller vores hest.

 

 

Det er naturligt at føle frygt og uden den ville livet være ”kedeligt” – hvis du ikke kunne føle frygt eller usikkerhed, vil du heller ikke kunne føle den glæde og sejr det er når man overvinder sin frygt, får flyttet sine grænser og udvikler sig.

Men vi skal selvfølgelig være opmærksomme på, at vi ikke fremmer et usundt frygt niveau i vores daglig dag, så vi pludselig bliver bange for alting.

Det er nemt (og helt almindelig) som rytter at have et forholdsvis højt frygt niveau pga. de erfaringer vi har haft tidligere og de historier vi hører om eller kender til, hvor andre ryttere f.eks. er faldet af eller på anden måde er kommet til skade.

 

Vi påvirker vores hest…

Og vores frygt påvirker ikke kun os selv som ryttere, men også vores heste og på hvordan de opfører og klarer sig.

Vores heste er ekstremt følsomme og bliver let påvirket af rytterens sindsstemning uanset om vi trækker, rider eller når vi bare er sammen med dem. Det er vores opgave som ryttere og trænere, at vi gør det nemt for vores heste, at gøre det rigtige.

Hvis vi møder hesten med nervøsitet og frygt, vil vi ikke være i stand til at lede og støtte og hvordan kan vi så forvente at de opfører sig roligt og lytter til os, hvis de signaler vi udsender er fulde af usikkerhed, angst og tøven?

Derfor er det så vigtigt at vi lærer at styre vores frygt, usikkerhed og angst, både i den daglige ridning og omgang med hestene og selvfølgelig især til stævner og konkurrencer.

 

 

 

Koncentration og fokus…

Der er flere forskellige teknikker og øvelser man kan bruge, som kan lære os at kontrollere og overvinde vores frygt.

 

Her skal blot nævnes et par stykker, som du selv kan gå i gang med at træne og få glæde af her og nu.

 

1. Lær at koncentrere dig og kun at fokusere på det, som er vigtigt lige NU. Kort fortalt handler det om at lære at trække vejret korrekt, så du kan føle dig rolig og afslappet, fokusere på det som er vigtigt lige nu og når du mærker at du er ved at miste koncentrationen, kan bringe fokus tilbage med det samme.

Prøv det næste gang du rider, hvis du er kommet lidt ud af din komfort zone og føler dig usikker. Du kan læse mere om vejrtrækning i blog indlægget ”Huske at trække vejret!” her. Du vil opdage, at det ofte er nok til du kan slappe af, så du er i stand til at give din hest tryghed og du vil kunne mærke at den bliver roligere og slapper mere af i samværet med dig!

 

2. I nogle situationer kan det også være en god idé at føle frygten og gøre det alligevel. Hvis man presser sig selv en smule, finder man ofte modet til at gøre det man er nervøs eller usikker overfor og rykker sig derved i den rigtige retning lidt efter lidt.

 

 

Og husk at fejre dine succeser, det giver dig energi, selvtillid og mod til at forsætte.

 

Lyst til at vide mere?

 

Få mini e-bogen med 5 tips til at få rideglæden og trygheden tilbage

 

14. november 2017