***

 

Hvad er mentaltræning?

 

Mentaltræning er en anerkendt forskningsbaseret træningsform, hvor du lærer at udnytte hjernens potentiale til at hjælpe dig selv med, at få det bedre eller performe optimalt. Samtidig opnås en højere grad af bevidsthed med, hvilke tanker der styrer dig. Mentaltræning er oprindeligt blevet anvendt indenfor elitesport for at få atleter til at præstere på absolut topniveau når det virkeligt gælder.

 

 

 

 

Mentaltræning bruges i dag af alle os andre også og påviser betydelig effekt, uanset hvad vi anvender mentaltræningen til. Det skyldes en kombination af den tilstand, du kommer i under mentaltræningen, samt mentaltræningens aktive ingrediens: Suggestionen… (indre dialog)

Suggestioner svarer til dét, du går og siger til dig selv eller det er faktisk de ting, du ubevidst går og siger til dig selv (din indre selvsnak), som fastholder dig i de selvbilleder, der ikke altid er særligt heldige. De suggestioner, du tilføres gennem mentaltræningen, er designet til at annullere de kedelige suggestioner, du giver dig selv, og erstatter dem med nogle, der er meget mere gavnlige for dig.

 

Vores overbevisninger består af alt det, vi tror er sandt, og som vi navigerer efter i livet. Overbevisninger skabes i os på baggrund af det andre siger til os, at vi er eller gør, vores egne erfaringer samt andres handlinger.

De er retningsgivende for vores opførsel og handlinger. Og ved at bearbejde dem med mentaltræning kan man, lettere end du tror, ændre sine overbevisninger, sine handlinger og dermed sine resultater.

Gennem mentaltræning lærer du at udnytte hjernens kæmpe potentiale til at hjælpe dig med at performe godt og hensigtsmæssigt i hverdagen og som rytter i samvær med hestene, samtidig med at du opnår en højere grad af bevidsthed med, hvilke tanker der styrer (og styrker) dig.

Helt konkret skal man øve sig i mentaltræning og træne systematisk. Hjernen er en muskel som skal 

trænes og vedligeholdes lige som alle andre muskler i vores krop. HVAD, man vil opnå, er op til den enkelte – men hvad man KAN opnå, er det kun vores egne grænser der afgør.

Du kan meget mere end du tror, du har faktisk allerede selv nøglen til succes… måske uden at vide det?

 

 


 

Det er min mission at, at gøre opmærksom på hvor helt fantastisk effektiv mentaltræning er, samt inspirere og motivere til at bruge mentaltræningen for at opnå lige præcis det vi ønsker og brænder for, f.eks. inden for hestesporten eller andre områder af livet.

Med mine foredrag, workshops, online kurser, blogindlæg og artikler, hjælper jeg ryttere med at få opfyldt ønsker og drømme på den hurtigste, nemmeste, mest effektive og langtidsholdbare måde.

 

 


***

 

5 TRIN TIL MENTAL BALANCE

 

Øget bevidsthed –              Du kan først ændre din adfærd, når du er bevidst om den.

Vend dit fokus –                  Det, du har fokus på, vokser. Vælg det positive frem for det negative.

Sig det, du vil opnå –         Flyt din opmærksomhed fra det, du ikke vil − til det, du gerne vil.

Sig gode ting til dig selv – Vi ”hjernevasker” os selv med vores indre dialog, så tal ordentligt og støt dig selv.

Giv dig selv en pause –     Travle hjerner har så godt af at lave ingenting. Tag en pause, og overlad  arbejdet til din underbevidsthed. Lær f.eks. meditation.

 

 

 

 

Her får du et eksempel på hvor du kan bruge mentaltræning

 

Usikkerhed og nervøsitet.

Nervøsitet kan stå i vejen for din præstation og succes, når du skal performe f.eks. i en stævne situation, har aftalt at ride tur med nogle fra stalden eller skal træne og der står nogen og kigger.

Men du kan snyde hjernen til at tro, at du er verdensmester til lige præcis det, som lige nu er en udfordring for dig.

Du kender det sikkert. Du venter på at du skal ind på banen, kommer ind i ridehuset og opdager at der står en masse og kigger eller hvis du skal på tur, så begynder sommerfuglene og bekymringerne måske allerede inden du kører hjemmefra. Svedige håndflader, høj puls, uro i maven.

Det er alt sammen helt normale kropslige reaktioner på en måske ny og uvant situation. Din krop forsøger at fortælle dig, at det her er farligt – og at du skal være på vagt. Det er helt naturligt, men det er frustrerende at opleve. Den gode nyhed er, at du kan gøre noget ved det!

Gode minder om fremtiden

Den simple vej til at være rolig i situationen er at prøve det mange gange. Når du har redet 10-20 ture, startet 10-20 stævner eller trænet mange gange med ”publikum”, så ved du, hvordan detforegår og føles – og så vil du være langt roligere.

 

Det er bare en træls og tidskrævende måde at gøre det på.

Heldigvis findes der en metode, mentaltræning, som kun kræver en behagelig stol og din forestillingsevne.

 

Det handler om visualisering.

Metoden er enkel. Sæt dig, slap af og kør en film i hovedet, hvor du igen og igen forestiller dig rideturen, stævnet, træningen eller hvad det nu er, som er aktuelt for dig. (dit ”mål billede”)

Når du visualiserer et målbillede og forestiller dig hvordan situationen kommer til at være og ikke mindst hvilken resultat du vil opnå, så vil din hjerne begynde at tro på det.

– Og så er vores hjerner heldigvis indrettet så fikst, at vi begynder at agere efter hvad vores hjerne tror på 

og dermed hjælpe dig med at opnå det som du ønsker og drømmer om.

Hvorfor virker det?

Sådan lidt firkantet sagt, så kan hjernen ikke kende forskel på virkelighed og fantasi. Eller, mere præcist:

Din krop kan ikke kende forskel på virkelige oplevelser, og oplevelser du har forestillet dig.

Hvis du derfor har været til 10-20-100 stævner, på skovture, træninger osv. inde i hovedet, så vil din krop reagere langt mere hensigtsmæssigt, når du rent faktisk befinder dig i situationen. Og vil automatisk hjælpe dig tilbage på sporet hvis du et øjeblik skulle miste fokus, da hjernen og kroppen ved hvad der skal ske og hvornår tingene er som de skal være fordi den har ”prøvet” det før.

Med mentaltræning kan du bearbejde vanetænkning og gamle negative overbevisninger og „kode” dig selv med nye og langt mere positive.

Man kan sige, at du skaber gode minder om fremtiden  Billedresultat for SMILEY

 

Alle kan gøre det og der er ikke nogen, som mentaltræning ikke har hjulpet –  det virker 100% sikkert også for dig Relateret billede
Så hvorfor ikke bare sætte i gang…. du kan meget mere end du tror!

 

God fornøjelse  Billedresultat for SMILEY

 

PS. 
Hvis du er i tvivl om hvor og hvordan du kommer i gang er online workshoppen ”Boost Rideglæden” måske interessant for dig, du er velkommen til at tjekke det ud lige her:

 

10. januar 2018