***

 

Sådan motiverer du dig selv og opnår det du drømmer om med din hest!

 

Foråret er typisk den tid på året, hvor vi hestemennesker har store planer for vores ridning.

Måske drømmer du om de stævner du skal ride, og de rosetter du skal vinde. Måske planlægger du at gennemføre en jagt eller terrænridt. Eller måske vil du bare gerne ride flere gange om ugen for fornøjelsens skyld.

 

 

 

 

 

 

Men så kommer livet i vejen, og når du om efteråret ser tilbage, må du erkende, at du ikke nåede det, du havde sat dig for.

Jeg er ikke bedre end alle andre på det punkt. Hvis du har det ligesom mig, så føler du dig demotiveret og skuffet, og sværger at gøre det bedre næste år.

Hvorfor sker det?

Du mister motivationen og selvtilliden daler. Ridning bliver tilsidesat til fordel for andre prioriteter.

 

Hvad er din drøm?

 

Nyder du simpelthen at bruge tid på at ride og

bygge bånd til din hest?

 

 

Hestefolk på alle niveauer oplever at være udfordret på motivationen og selvtilliden fra tid til anden.

Uanset om du er nybegynder, letøvet eller erfaren rytter, findes der en simpel teknik, som alle kan bruge til at forbedre deres ridefærdigheder, selvtillid og motivation.

Teknikken gør det meget sjovere og nemmere at lære nye ting og giver dig mulighed for at evaluere dine fremskridt.

Det eneste, det kræver, er, at du tager dig tid til at sætte nogle kortfristede mål.

 

Har du lagt mærke til, hvor godt det føles, når du gennemfører noget, du har sat dig for? Du har det godt med dig selv.

Du er stolt af dig selv. Selv små resultater øger din selvtillid og din motivation.

 

Derfor virker det så godt, at sætte sig små mål, som kan opnås indenfor 30 dage. Effekten af at sætte sig mål er endnu større, når du opnår noget, som er vigtigt for dig selv, frem for noget du gør for at please eller imponere andre.

Dette er det første vigtige step i at sætte mål, som øger din selvtillid og din motivation. Du er nødt til at kende de personlige fordele, du opnår ved at nå dit mål.

Et effektivt mål er et S.M.A.R.T mål

Specifikt, Målbart, Attraktivt, Realistisk og Tidsbegrænset.

 

At sige “jeg vil forbedre mine schenkelvigninger” er for generelt formuleret og svært at måle på.

Et eksempel på et SMART mål kan i stedet være “jeg vil kunne lave 20 skridts schenkelvigninger på begge volter inden den 1. Juni….

Specifikt – Beskriv præcist, hvad du gerne vil opnå

Målbart –  Definér hvordan du ved, hvornår dit mål er opnået

Attraktivt –  Hvorfor er målet vigtigt for dig? Vær opmærksom på, at målet er for din egen skyld, og ikke for at please andre – hverken din træner, din ven, din mand eller dine forældre

Realistisk – Sørg for at målet er realistisk I forhold til din indsats og dedikation. Har du de nødvendige ressourcer til at opnå dit mål?  Hvis ikke, hvordan kan du sikre dig, at du får dem? Sæt et mål DU vil føle dig glad for og stolt over.

Tidsbegrænset – Sæt en realistisk tidsramme til at opnå dit mål. Det at sætte kortfristede mål, som kan opnås indenfor 30-60 dage, vil hjælpe til at holde dig motiveret.

 

Til effektive mål hører en plan.

Skriv de specifikke steps ned, som du skal tage for at opnå dit mål.

Husk også datoer for hvornår du forventer, at hvert af disse steps (delmål) er gennemført, og husk at fejre hver gang du når i mål med et af dem.

Når du definerer dine steps, så overvej samtidig hvilke forhindringer du kan møde, som kan resultere i, at du ikke når dit mål. Vi møder alle bump på vejen. De hindrer vores fremskridt og gør, at du mister modet og motivationen. 

Når det sker, bliver din selvtillid også påvirket. At være forberedt på mulige forhindringer ved at have en liste med løsningsforslag, vil hjælpe dig til at blive på sporet. I stedet for at give op, tilpasser du dig blot den nye situation og fortsætter mod dit mål.

Det er meget nemmere at opnå dine mål og bevare motivationen, hvis du deler dem med nogle, som vil støtte op opmuntre dig, og som også vil stille dig til ansvar. 

Hvis du har en underviser, så del dine mål med ham eller hende, så han eller hun kan tilrettelægge din undervisning derefter og støtte dig i processen. Hvis du ikke allerede har en underviser, kunne et af dine steps være at finde en underviser, som kan hjælpe dig til at nå dit mål.

 

Succes kræver, at DU SELV TAGER 100% ANSVAR for dine resultater.

 

Det betyder, at du skal vinke farvel til undskyldninger, bebrejdelser og negative tanker.

Når du møder udfordringer (og det kommer du til) så find en måde enten at imødekomme eller undgå dem, i stedet for at lade dem stoppe dig.

Ethvert fremskridt – selv det mindste lille – er bedre end at gøre ingenting, bevare status qou eller opleve tilbagegang.

Hvilke steps er du villig til at tage for at forbedre din ridning og din selvtillid?

 

Jeg vil gerne udfordre dig til at prøve noget nyt de næste 30 dage, sæt et mål for dig selv og din hest og lav din egen personlige træningsplan – du vil blive positivt overrasket over hvor motiveret du vil føle dig og hvor nemt det er, når man har lagt en plan hvor man hele tiden kan følge med i hvor langt man er nået!

Starte blot med at lave en lille plan – en opnåelig step-by-step plan – som inkluderer SMART’e mål.

 

Her kan du hente en gratis mini skabelon til din træningsplan eller lave din helt egen

Jeg ønsker dig nogle fantastiske rideture

Go for it – you can do it Billedresultat for smiley

 

 

Jeg hepper på dig Relateret billede

 

 

18. april 2018