Rideangst 

Kender du til følelsen af at være usikker, nervøs eller bange når du skal ride eller står overfor en ny udfordring?

Selvfølgelig gør du det, det gør vi alle ... 😉

Rideangst, usikkerhed og nervøsitet blandt ryttere har i mange år været et af de mest oversete fænomener inden for ridesporten.

Heldigvis er der kommet meget mere åbenhed omkring det.

Angst og frygt er hæmmende, ubehagelige følelser og det kan være svært at komme ud af ved egen hjælp, når den først har fået tag i en.

Ved at arbejde med sig selv og sin relation til hesten, er det dog muligt at opnå kontrol over angsten og genfinde trygheden og rideglæden

En af de første og vigtigste forudsætninger for at kunne ændre situationen til det bedre, er at erkende og være åben omkring hvordan vi har det, ikke mindst overfor sig selv.

Meeen det er ikke altid lige nemt … 

Hvor fedt er det f.eks. at have redet i 30 år og pludselig ikke turde galoppere i den ”forkerte” ende af ridehuset eller ud over stubmarkerne fordi man er nervøs for at hesten ”spooker” eller stikker af og man selv ryger til månen og hesten eller du selv kommer til skade…  😱 (been there, done that …)

Det kan ærlig talt godt være lidt træls at opleve 😬

Men hvad er angst og frygt egentligt og hvad gør det ved os

Når vi oplever frygt og angst sker der en fysisk og følelsesmæssig reaktion i vores krop fx hurtig vejrtrækning, hjertebanken, sved anfald, muskelspændinger og måske lethed til vrede eller tårer.

Angst er en irrationel følelse, der betyder at vi er bange for noget som vi objektivt set ikke burde være bange for, hvor frygt er en berettiget følelse i de tilfælde hvor der reel er fare på færde.

Det kan dog være svært, at skelne mellem de to ting, da vores reaktioner når vi bliver bange eller angste i nogle tilfælde kan skabe farefulde situationer og dermed udløse en reel frygt.


Det er naturligt at føle angst og usikkerhed  

Tænk blot på dengang du startede med at ride. 

Jeg gætter på, at du indimellem følte dig usikker, nervøs eller måske direkte bange når du skulle lære noget nyt, prøve en ny hest, de første ture uden for ridehusets trygge rammer, dit første stævne osv.

Hvis du ikke kunne føle usikkerhed og nervøsitet vil du heller ikke kunne føle den glæde og sejr det er, når du overvinder din angst, får flyttet dine grænser og udvikler dig.

Men vi skal selvfølgelig være opmærksomme på, at vi ikke fremmer et usundt angst niveau i vores dagligdag, så vi pludselig bliver bange for og overbekymrer os om alting.

Det er nemt og helt almindelig (også som erfaren rytter), at have et forholdsvis højt angst niveau pga. de erfaringer vi har haft tidligere og de historier vi hører om eller kender til, hvor andre ryttere f.eks. er faldet af eller på anden måde er kommet til skade.

Vi påvirker vores hest...

Og vores angst påvirker ikke kun os selv som ryttere, men også vores heste og på hvordan de opfører og klarer sig.

Vores heste er ekstremt følsomme og bliver let påvirket af rytterens sindsstemning uanset om vi rider eller ”bare” er sammen med dem. 

Det er vores opgave som ryttere og trænere, at vi gør det nemt for vores heste, at gøre det rigtige og sørge for de føler sig trygge og forstået.

Hvis vi møder hesten med nervøsitet og angst, vil vi ikke være i stand til at lede og støtte og hvordan kan vi så forvente at de opfører sig roligt og lytter til os, hvis de signaler vi udsender er fulde af usikkerhed, angst og tøven?

Derfor er det så vigtigt at vi lærer at styre vores angst, usikkerhed og nervøsitet, både i den daglige ridning og omgang med hestene og selvfølgelig hvis vi ønsker at ride ture eller tage hesten med i byen fx til stævner.


Hvordan får vi kontrol over angsten så den ikke hæmmer os

Der findes flere forskellige former og grader af rideangst og derfor også forskellige måder at løse det på alt efter situationen og den enkelte rytter/hest.

Det kan fx være præstationsangst, rideangst som er opstået efter vi selv eller nogen vi kender har været ude for en ulykke, det kan være noget vi har læst eller hørt om, måske har vi fået en ny hest, som gør os utryg eller vi er blot blevet ældre og har fået mere ansvar og pligter (fx familie) og derfor tænker vi helt naturligt mere over tingene.

Det handler ikke om bare at tage sig sammen

Lige så forskellige ryttere vi er, lige så mange forskellige årsager kan der være til vores angst og lige så mange forskellige måder at genfinde trygheden og rideglæden.

Mentaltræning, coaching og effektive praktiske øvelser i trygge rammer kan gøre en verden til forskel.


Det gør os i stand til at, opnå det vi ønsker og give os mulighed for at genfinde rideglæden og gøre præcis det som vi allerhelst vil, uanset om det er at starte stævner, ride ture, galoppere over markerne eller noget helt andet …

Og selvfølgelig kan vi også bruge det til andre slags udfordringer og personlig udvikling i vores øvrige liv, familie, job osv.  

Mentaltræning kan være fx:

Tankestyring, fokus øvelser, visualisering, koncentration, vejrtrækning, udvidelse af komfortzonen, personlig handleplan, tillidsøvelser med hesten, hypnose, balancetræning m.m.

  • Hvad vil du ønske du turde gøre, men ikke har gjort endnu?
  • Hvilken forandring vil du gerne have mod til at foretage?
  • Hvad ville du kunne hvis du fik kontrol over rideangsten?

Hvis du er villig til at prøve noget nyt, ændre din tankegang og lære dig selv og din hest at kende på en ny måde, så er mentaltræning perfekt for dig.

ALLE kan bruge mentaltræning - der er ikke nogen det ikke har hjulpet! 😊


Hvis du vil vide mere om rideangst og mentaltræning

Så har jeg lavet e-bogen herunder lige præcis til dig


Genfind rideglæden med 5 nemme & effektive tips

Startguide til mentaltræning for ryttere

Du kan få fat i den lige her 👇

 

Den koster 0 kr. og du får samtidig frit abonnement på rytterfokus nyhedsbrev hvor du hver uge modtagereffektive tips & tricks, praktiske øvelser, gode tilbud og meget andet direkte i din mail boks.

Jeg glæder mig til at hjælpe dig med at genfinde trygheden og rideglæden.

Glade hilsner 

Pia/Rytterfokus

9. august 2020