Hvad er mentaltræning, hvordan gør man og hvad kan vi bruge det til?

I mentaltræning udnytter du din hjerne til at hjælpe dig selv med, at få det bedre eller performe optimalt. 

Det handler om at få en større bevidsthed om, hvilke tanker der styrer dig. 

Mentaltræning er almindelig kendt indenfor elitesport, hvor man især bruger det til at få atleter til at præstere på absolut topniveau når det virkeligt gælder.

Mentaltræning er blevet mere og mere udbredt og bruges i dag af alle os andre også og påviser betydelig effekt, uanset hvad vi anvender mentaltræningen til. 

Stort set alle præstationer i sport, på arbejdet eller i privatlivet starter med din mentale indstilling. 

Enkelt forklaret gør mentaltræning dig i stand til, at styrke dit fokus og koncentration, styre dine tanker og din indre dialog samt give dig større selvtillid.

Din indre dialog er dét, du går og siger til dig selv eller det er faktisk de ting, du ubevidst går og siger til dig selv, som fastholder dig i selvbilleder, der ikke altid er særligt heldige. 

Desuden kan det være en hjælp at lære hvordan man du håndterer dine emotionelle forstyrrelser, samt kropslige reaktioner.



Mentaltræningen, er designet til at annullere de negative tanker og overbevisninger og erstatte dem med nogle, der er meget mere gavnlige for dig.

Vores overbevisninger består af alt det, vi tror er sandt, og som vi navigerer efter i livet. 

Det kan fx være alle de katastrofetanker, som fylder vores hoveder som kan være så svære at styre også selvom vi godt ved, at de ikke er virkelige.

Overbevisninger skabes i os på baggrund af det andre siger til os, det vi selv gør og er, vores egne erfaringer samt andres handlinger.

De styrer vores opførsel og handlinger. 

Ved at bearbejde dem med mentaltræning kan man, lettere end du tror, ændre sine overbevisninger, sine handlinger og dermed sine resultater.

Mentaltræning handler om at være forberedt, at have trænet hjernen til at kunne håndtere det der skal ske. 

Det være sig store præstationer, eller simple situationer i dit liv. 

Når du træner hjernen til at forstå og håndtere eventuelle udfordringer, er der større sandsynlighed for at du får gode resultater

Gennem mentaltræning lærer du at udnytte hjernens kæmpe potentiale til at hjælpe dig med at performe godt og hensigtsmæssigt i hverdagen og som rytter i samvær med hestene, samtidig med at du opnår en højere grad af bevidsthed med, hvilke tanker der styrer og styrker dig.

For at opnå effekt af mentaltræning skal man øve sig og træne systematisk. 

Hjernen er en muskel som skal trænes og vedligeholdes lige som alle andre muskler i vores krop og jo mere du træner jo bedre bliver du. 

Ikke noget hokus pokus - øvelse gør mester, længere er den ikke.

Hvad, man VIL opnå, er op til den enkelte 

Hvad man KAN opnå, er det kun vores egne grænser der afgør.

Du kan meget mere end du tror, du har faktisk allerede selv nøglen til succes 

... måske uden at vide det?



Hvad kan du få ud af det?

Med masser af øvelse kan mentaltræning bl.a. hjælpe dig til:

  • Større selvtillid
  • Mindske usikkerhed
  • Kontrollere følelser fx angst
  • Udvikle større mental robusthed
  • Mindre præstationsangst
  • Føle dig bedre forberedt fx til stævner
  • Mere optimisme og positiv tankegang
  • Nedsætte tankemylder og katastrofetanker
  • Større nærvær og mere (ride) glæde


Her får du ét eksempel på hvor og hvordan du kan bruge mentaltræning

Usikkerhed og nervøsitet.

Nervøsitet kan stå i vejen for din præstation og succes, når du skal performe f.eks. i en stævne situation, har aftalt at ride tur med nogle fra stalden eller skal træne og der står nogen og kigger.

Men du kan snyde hjernen til at tro, at du er verdensmester til lige præcis det, som lige nu er en udfordring for dig.

Du kender det sikkert. 

Stævnenerver inden du skal på banen, usikkerhed når du skal ride eller hvis du skal på tur, så begynder sommerfuglene og bekymringerne måske allerede inden du kører hjemmefra. Svedige håndflader, høj puls, uro i maven. 

Det er alt sammen helt normale kropslige reaktioner på en måske ny og uvant situation. 

Din krop forsøger at fortælle dig, at det her er farligt – og at du skal være på vagt. 

Det er helt naturligt, men det er frustrerende at opleve. 

Den gode nyhed er, at du kan gøre noget ved det!

Gode minder om fremtiden

Den simple vej til at være rolig i situationen er at prøve det mange gange. 

Når du har redet 10-20 ture, startet 10-20 stævner eller trænet mange gange med ”publikum”, så ved du, hvordan det foregår og føles – og så vil du være langt roligere, du har fået erfaring og det man gør bliver man god til

Det er bare en træls og tidskrævende måde at gøre det på.

Heldigvis findes der en metode, mentaltræning, som kun kræver en behagelig stol og din forestillingsevne.


Denne øvelse handler om visualisering eller sagt på en anden måde, at bruge din fantasi.

Metoden er enkel men virkningsfuld.

Sæt dig, slap af og kør en film i hovedet, hvor du igen og igen forestiller dig rideturen, stævnet, træningen eller hvad det nu er, som er aktuelt for dig. (dit ”mål billede”)

Når du visualiserer et målbillede og forestiller dig hvordan situationen kommer til at være og ikke mindst hvilken resultat du vil opnå, så vil din hjerne (og dermed underbevidsthed) begynde at tro på det.

– Og så er vores hjerner heldigvis indrettet så fikst, at vi begynder at agere efter hvad vores hjerne tror på og dermed hjælpe dig med at opnå det som du ønsker og drømmer om.

Hvorfor virker det?

Sådan lidt firkantet sagt, så kan hjernen ikke kende forskel på virkelighed og fantasi. Eller, mere præcist:

Din krop kan ikke kende forskel på virkelige oplevelser, og oplevelser du har forestillet dig.

Hvis du derfor har været på 10-20-100 skovture, træninger eller stævner osv. inde i hovedet, så vil din krop reagere langt mere hensigtsmæssigt, når du rent faktisk befinder dig i situationen.

Den vil automatisk hjælpe dig tilbage på sporet hvis du et øjeblik skulle miste fokus, da hjernen og kroppen ved hvad der skal ske og hvornår tingene er som de skal være fordi den har ”prøvet” det før.

Med mentaltræning kan du bearbejde vanetænkning og gamle negative overbevisninger og „kode” dig selv med nye og langt mere positive.

Man kan sige, at du skaber gode minder om fremtiden  

Alle kan gøre det og der er ikke nogen, som mentaltræning ikke har hjulpet –  det virker 100% sikkert også for dig!

God fornøjelse  Billedresultat for SMILEY

Vil du vide mere?

 Tilmeld dig nyhedsbrevet og få denne lille startguide i mentaltræning for ryttere

30. august 2020